Felietony i Porady

„Powiększenie”, czyli historia Polskiej Fotografii Mody

Dodano 1 grudnia 2017 03:12, przez Katarzyna Frąckowiak
„Powiększenie”, czyli historia Polskiej Fotografii Mody

W strefie The Designer Gallery w Galerii Mokotów można obejrzeć wystawę poświęconą Polskiej Fotografii Mody z lat 50-tych, 60-tych, 70-tych i 80-tych. Pod tytułem „Powiększenie” zebrano prace najwybitniejszych polskich fotografów, którzy wspólnie tworzyli historię polskiej mody m.in.: Tadeusza Rolke, Andrzeja Wiernickiego oraz Janusza Sobolewskiego. Mocnym punktem wystawy, którą można odwiedzać do kwietnia 2018 r., są fotografie jednego z najbardziej cenionych fotoreporterów Europy – Chrisa Niedenthala. 

- Moda ma swoją historię. Nie jest osadzona wyłącznie w aktualnych trendach. Jest związana z czasem, z ludźmi, ze zdarzeniami. Żeby ją zrozumieć, warto wiedzieć więcej. Niech ta instalacja będzie ciekawą lekcją historii i inspiracją dla projektantów pracujących dziś, kilkadziesiąt lat później, a także dowodem na to, że Polska ma swoją ciekawą i pięknie uwiecznioną Historię Mody – powiedziała otwierając wystawę, Kasia Sokołowska, Dyrektor Artystyczna The Designer Gallery. 

I rzeczywiście na wystawie można zobaczyć prace fotografów, którzy pasjonowali się modą, ale nie tylko. Jej pokazy były często także pretekstem do portretowania widzów – zarówno zwykłych obywateli, jak i również, gdy tylko nadarzała się taka okazja, zasiadających w pierwszym rzędzie sekretarzy i ich żon. 

Fotografia mody choć skupia się na wąskiej tematyce ubioru, to często w sposób żywy i przejrzysty potrafi pokazać klimat dokumentowanego wycinka czasu. Opowiada o tęsknotach i marzeniach kolejnych pokoleń. W PRL-u, pomimo surowej rzeczywistości politycznej i ekonomicznej, fotografia zawsze znajdowała sposób na modę. 

Kuratorka wystawy, Agnieszka Ścibior, wybrała do zaprezentowania prace aż 23 wybitnych fotografów, wśród których znaleźli się: Chris Niedenthal, Tadeusz Rolke, Andrzej Wiernicki, Janusz Sobolewski, Władysław Pawelec, Zbigniew Dłubak, Eustachy Kossakowski, Maciej Osiecki, Jerzy Michalski, Roman Kotowicz, Lucjan Fogiel, Mirosław Stankiewicz, Jacek Barcz, Jerzy Woropiński, Tadeusz Wackier, Zbyszko Siemaszko, Jerzy Płoński, Władysław Sławny, Wojciech Plewiński, Witold Kuliński, Sławek Biegański, Wiesław Mariusz Zieliński oraz Tadeusz Sumiński. Dzięki scenografii Anny Szczęsnej zyskały one oprawę nawiązującą do uwiecznionego na fotografiach czasu. 

Chris Niedenthal to jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów Europy. Współpracował m.in. z takimi magazynami, jak „Newsweek”, „Time”, „Der Spiegel”, „Geo” czy „Forbes”. Jedna z jego najbardziej znanych fotografii przedstawia transporter opancerzony SKOT stojący przed kinem „Moskwa” w Warszawie, na którego fasadzie widnieje afisz filmu „Czas Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli. To dramatyczne zestawienie uwiecznione na fotografii stało się ikoną stanu wojennego. Dla Chrisa Niedenthala moda była tematem pobocznym, ale jako tło epoki niekiedy wysuwa się na pierwszy plan. 

Tadeusz Rolke jest jednym z najwybitniejszych polskich fotografów 2-giej połowy XX wieku i uznanym prekursorem polskiej fotografii reportażowej. Jego fotograficzne archiwum to ponad 60 lat historii Polski. Jak sam mówi, fotografowanie to dla niego sposób opowiadania o świecie. Jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych zdjęć, które można zobaczyć na wystawie, jest fotografia „Eustachy i Matylda”. W 1960 roku Rolke uwiecznił na nim swojego bliskiego przyjaciela, Eustachego Kossakowskiego (też fotografa), opartego o kierownicę równie modnego, co trudno dostępnego w PRL skutera Lambretta. To zdjęcie stało się symbolem epoki.

Kolejnym autorem, którego prace można zobaczyć na wystawie jest Andrzej Wiernicki, który od końca lat 50-tych przez 45 lat pracował w tygodniku „Kobieta i Życie”. Jak wspomina, często z witryn kiosków Ruchu spoglądało na niego po kilkanaście „jego okładek”. Jego ulubioną modelką była Teresa Tuszyńska, którą odkrył w 1958 roku. Później zagrała u boku polskiego Jamesa Deana, czyli Zbyszka Cybulskiego, w „Do widzenia, do jutra” Jakuba Morgensterna.

Czwarty z wielkiej czwórki, Janusz Sobolewski, od 1965 roku przez 30 lat systematycznie fotografował modę. Jako jeden z pierwszych w Polsce aranżował sesje mody w kształcie, jaki znamy współcześnie. Pracował dla tygodnika „Itd.” oraz magazynów „Ty i ja”, „Polska”, „Przekrój” i „Moda”. W latach 70-tych był prekursorem fotografii barwnej w tych wydawnictwach. 

Zdjęcia prezentowane na wystawie pokazują najważniejszych twórców mody z tamtych lat: Jadwigę Grabowską, kreatorkę „Mody Polskiej”, Jerzego Antkowiaka, projektanta, którego wizjonerstwo można porównywać z talentem Yves’a Saint Laurenta oraz Barbarę Hoff. Po zaprojektowane przez nią sukienki ustawiały się w czasach PRL-u najdłuższe kolejki.

Na fotografiach można zobaczyć także gwiazdy tamtych lat, między innymi Marylę Rodowicz, która zawsze w umiejętny sposób używała mody dla pokreślenia swojej indywidualności oraz Halinę Frąckowiak. Ta ostatnia na festiwalu w Opolu w 1970 r. zrobiła furorę niezapomnianą kreacją złotej „zbroi” zaprojektowanej właśnie przez Barbarę Hoff.

Wystawę można odwiedzać codziennie w godzinach otwarcia Galerii Mokotów.

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Treść nie była komentowana, bądź pierwszy !