Felietony i Porady

Elvis Recorded Live On Stage In Memphis

Dodano 10 lutego 2014 10:02, przez SM
Elvis Recorded Live On Stage In Memphis

Elvis Recorded Live On Stage In Memphis

Mariusz Ogiegło

(ELVIS: Promised Land, www.gregnolan.blog.interia.pl)

Trasy z Elvisem były ekstremalnie szybkie i pasjonujące. Jedyna rutyna w jaką mogliśmy popaść to – ‘nie popaść w rutynę’”, wyznał mi w trakcie rozmowy Donnie Sumner, członek legendarnej grupy gospel, The Stamps Quartet i jeden z założycieli formacji The Voice, która w marcu 1974 roku towarzyszyła Elvisowi Presley’owi na scenie podczas występu w jego rodzinnym mieście – Memphis, w stanie Tennessee.

Koncert, który uwieczniła na płycie „Elvis Recorded Live On Stage In Memphis” wytwórnia RCA odbył się w ramach jedenastej trasy koncertowej króla rock’n’rolla po Stanach Zjednoczonych. Trwała  ona dwadzieścia dni i obejmowała występy w takich miastach jak Montgomery, Charlotte, Richmond i Memphis (w tym ostatnim mieście Presley dał wówczas aż pięć wyprzedanych koncertów). „Z Elvisem nagrałem płytę ‘Live In Memphis’”, wspominał podczas konferencji prasowej w Poznaniu w 2010 roku gitarzysta basowy Elvisa, Duke Bardwell. „Wystąpiłem z nim po raz pierwszy w styczniu 1974 roku w Las Vegas a któregoś dnia podczas  trasy koncertowej, właściwie pod jej koniec, w Memphis, występowaliśmy wówczas przez czternaście dni, oznajmił nam, że będzie nagrywana płyta. ‘Jaka płyta?’, spytałem. ‘No koncertowa’ odparł”. 

W roku 1974 Elvis występował na scenie więcej niż kiedykolwiek wcześniej (niektórzy biografowie porównują nawet dzisiaj, że 39. letni wówczas Presley występował w tamtym roku co najmniej z taką częstotliwością jak w latach pięćdziesiątych). Wizyta w studiu nagraniowym nie mieściła się w tym napiętym harmonogramie a wytwórnia RCA wciąż potrzebowała materiału na nową płytę (nagrane w grudniu 1973 roku w Stax Studio piosenki były w stanie zapełnić jeden lub góra dwa longplaye. Drugi z trzech krążków zawierających utwory nagrane w Stax, „Good Times”, trafił do sprzedaży dokładnie w ostatni dzień marcowego tournee).  Jedynym rozwiązaniem stało się więc zrealizowanie kolejnego albumu ‘live’ (był to już piąty po „Elvis In Person”, „On Stage”, „Elvis As Recorded At Madison Square Garden” i „Aloha From Hawaii” krążek zawierający zapis występu piosenkarza wydany na przestrzeni pięciu lat).

Wybór miasta, w którym dokonano nagrania był niemal oczywisty. Elvis nie występował w swoim rodzinnym Memphis od 25 lutego 1961 roku kiedy to na deskach Ellis Auditorium zagrał dwa koncerty, z których dochód został przeznaczony na cele dobroczynne.

Ostatniego dnia trasy, 20 marca 1974 roku, wytwórnia RCA podstawiła więc swoje mobilne studio pod wypełnioną ponad dwunastoma tysiącami fanów salę Midsouth Coliseum w Memphis… i po prostu zarejestrowała show. Rejestracji dokonano bez „żadnych wcześniejszych prób”, skomplikowanych prób dźwiękowych a także jak pisze Ernst Jorgensen w „Platinum: A Life In Music”, „bez żadnego planu awaryjnego na wypadek gdyby coś tego wieczora poszło nie tak”.  Prawdopodobnie jedyny test na jaki zdecydowało się kierownictwo RCA polegał na zarejestrowaniu dwa dni wcześniej innego występu Presley’a - w Richmond w stanie Virginia (jeden z wielbicieli artysty widział ponoć pod halą Richmond Coliseum mobilne studio RCA).  

Występ w Memphis odbył się o godzinie pół do dziewiątej wieczorem. Elvis był w znakomitej formie. W ciągu godzinnego występu zaprezentował swoje najważniejsze przeboje, rozpoczynając od mocnego "See See Rider" poprzez porywające medley z piosenkami "Long Tall Sally/Whole Lotta Shakin' Goin' On/Mama Don't Dance/Flip, Flop And Flay/Jailhouse Rock/Hound Dog", cover hitu Olivii Newton-John „Let Me Be There”, rock’n’rollowe standardy w stylu „Lawdy Miss Clawdy” czy „My Baby Left Me” aż po zapierające dech w piersiach "How Great Thou Art".

Na estradzie towarzyszyło mu kilkudziesięciu muzyków i wokalistów w tym sekcja rytmiczna znana jako TCB Band w której skład wchodzili gitarzyści James Burton, John Wilkinson i Charlie Hodge, basista Duke Bardwell, perkusista Ronnie Tutt oraz klawiszowiec Glen D.Hardin a także sopranistka Kathy Westmorland, kwartety wokalne, The Sweet Inspirations, J.D.Sumner & The Stamps, Voice oraz orkiestra pod dyrekcją Joe Guercio (Joe Guercio & His Orchestra).  

Zaledwie kilka miesięcy po koncercie, 7 lipca 1974 roku, płyta zatytułowana „Elvis Recorded Live On Stage In Memphis” dokumentująca powrót Elvisa do rodzinnego miasta była już w sprzedaży. Znalazło się na niej czternaście z ponad dwudziestu utworów nagranych w Midsouth Coliseum (producenci albumu nie zamieścili kompletnego koncertu z powodu ograniczeń czasowych płyty winylowej). Zdjęcie na słynna okładkę, na której zamiast piosenkarza widniała jego posiadłość w Memphis, Graceland, wykonał prywatny fotograf Presley’a, Ed Bonja. Kiedy przeprowadzałem z nim wywiad tak wspominał tamtą nietypową sesję zdjęciową: „następnym razem byłem w Graceland w 1974 roku żeby zrobić zdjęcia bramy, domu i podjazdu na okładkę płyty 'Elvis Recorded Live On Stage In Memphis'. Tym razem nie widziałem jednak Elvisa. Było wcześnie rano i jeszcze spał. Lamar Fike oprowadził mnie po domu i przylegających do niego terenach, a kucharka zrobiła mi hamburgera na drugie śniadanie. To była bardzo krótka wizyta. Jeszcze tego samego dnia popołudniu byłem z powrotem w Los Angeles ze zdjęciami, które zrobiłem”.

Nowy album Elvisa został bardzo dobrze przyjęty. W sierpniu 1974 roku uplasował się na trzydziestym trzecim miejscu na liście najlepiej sprzedających się płyt a w zestawieniach z muzyką country dotarł kolejno do piątej pozycji w rankingu Billboard Country Albums i pierwszej pozycji na liście Billboard Cashbox Country Albums (na szczycie tego zestawienia „Elvis Recorded Live On Stage In Memphis” utrzymywał się aż przez dwa tygodnie!). Za wykonaną podczas koncertu w Memphis pieśń „How Great Thou Art” Elvisowi przyznano trzecią Nagrodę Grammy.

Dokładnie w 40. rocznicę tego legendarnego koncertu 18 marca 2014 roku, wytwórnia Sony Legacy skieruje na rynek wyjątkowe wydawnictwo (ta niezwykła płyta będzie także dostępna w polskich sklepach). Dwupłytowy album „Elvis Recorded Live On Stage In Memphis – 40th Anniversary” nie będzie tylko zwykłą reedycją katalogowej płyty Presley’a. Fani znajdą na nim nie tylko kompletny zapis (a więc także i pominięte na oryginalnym longplayu piosenki) występu Elvisa z 20 marca 1974 roku ale także nigdy wcześniej niepublikowany oficjalnie próbny show z 18 marca 1974 roku z Richmond w stanie Virginia zarejestrowany przez wytwórnię RCA! Oprócz tego na drugim krążku zamieszczone zostanie dodatkowo aż pięć nagrań z sierpniowych prób króla rock’n’rolla z zespołem, które odbyły się w hollywoodzkim studiu wytwórni RCA w sierpniu 1974 roku. Ten album to obowiązkowa pozycja w każdej kolekcji!

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Komentarze użytkowników sophisti.pl