Felietony i Porady

Katarzyna Frąckowiak Katarzyna Frąckowiak Dwa razy Pola Negri na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

Dwa razy Pola Negri na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

Bohaterką tegorocznego cyklu „Skarby Kina Przedwojennego” na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest wielka gwiazda kina niemego, Pola Negri. W Gdyni będzie można zobaczyć dwa filmy z jej udziałem, pochodzące ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i zrekonstruowane cyfrowo w rozdzielczości 4K: „Bestię” (1917) oraz „Manię. Historię pracownicy fabryki papierosów” (1918).

Prezentowane filmy pochodzą z pierwszego okresu kariery Poli Negri (właściwie Apolonii Chałupiec, 1897–1987), niespełnionej ze względów zdrowotnych baletnicy i dobrze zapowiadającej się aktorki dramatycznej, którą dla kina odkrył właściciel wytwórni Sfinks, Aleksander Hertz. „Bestia” w jego reżyserii to tragiczna historia miłosnego trójkąta. Pola, dziewczyna z prowincji, ucieka z domu i trafia do wielkiego miasta, gdzie zostaje znaną tancerką. To najstarszy, i jedyny z polskiego okresu kariery Poli Negri, zachowany film z jej udziałem. W 2017 roku, w stulecie premiery, „Bestia” została odrestaurowana cyfrowo przez Filmotekę Narodową.

„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” w reżyserii Eugena (Jenö) Illésa to jeden z filmów otwierających niemiecki rozdział kariery Poli Negri. Ekspresyjna kreacja artystki, z obowiązkowym motywem tańca, to główny atut tej melodramatycznej opowieści o miłości i poświęceniu. Aż do 2006 roku film uchodził za bezpowrotnie utracony – wtedy Filmoteka Narodowa kupiła kopię nitro od czeskiego kolekcjonera. Film poddano kompleksowej restauracji cyfrowej w 2011 roku.

- Cudem odnalezione, najczęściej niekompletne i bardzo zniszczone filmy wymagają wielomiesięcznych prac filmoznawczych, konserwatorskich i restauratorskich. Nasi specjaliści zabezpieczają i restaurują między innymi również najstarsze filmy, zachowane na oryginalnych i najcenniejszych, bo pochodzących z okresu powstania filmu, taśmach typu nitro. Dzięki cyfrowym technologiom 4K stare kino zyskuje nowe życie na dużym ekranie – mówi Anna Sienkiewicz-Rogowska, zastępca dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Przypomnijmy, że podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zaprezentowany zostanie jeszcze jeden film ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: przedwojenna superprodukcja „Szaleńcy. My pierwsza brygada” z 1928 roku w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Będzie to repremierowy pokaz specjalny z muzyką na żywo w ramach sekcji „100 Lat Niepodległości”. Na fortepianie zagra Stephen Horne – wybitny brytyjski kompozytor muzyki do filmów niemych, a na instrumentach perkusyjnych towarzyszyć mu będzie Martin Pyne.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny to instytucja kultury, której zadaniem jest ochrona i udostępnianie zbiorów filmowych i audiowizualnych. Pełni rolę centrum kompetencji w obszarze konserwacji, digitalizacji i restauracji cyfrowej filmów. Prowadzi archiwum filmowe i audiowizualne oraz realizuje działania edukacyjne i kulturotwórcze. Jest koproducentem filmów oraz produkcji telewizyjnych.


43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 17-22 września 2018 roku.

0
zdjęć
w galerii

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Treść nie była komentowana, bądź pierwszy !