Felietony i Porady

Alicja Hofman Alicja Hofman Ty jesteś zmianą

Ty jesteś zmianą

Ty jesteś zmianą,

Każdy z nas, bez względu na wiek, chce wyglądać dobrze. Dotyczy to z całą pewnością nie tylko kobiet. Jeśli więc chcesz mieć gładką skórę, błyszczące włosy lub stracić zbędne kilogramy albo może pozbyć się alergii, nadciśnienia lub zbyt wysokiego cholesterolu – mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Możesz to zmienić sama. Ty mężczyzno, także możesz to uczynić. Wystarczy, że przestaniesz jeść:

Mięso, jaja, mleko i nabiał, białą mąkę, biały ryż, białe pieczywo, cukier. Zamiast tego zacznij jeść:

* pełne ziarna zbóż oraz zrobione z nich kasze i płatki

* warzywa (tylko nie mrożone albo z konserw)

I tu uwaga: pomidory i ogórki to nie są warzywa, o które mi chodzi. Według mojej terminologii warzywa to: marchewka, pietruszka, rzodkiew, cebula, dynia, kabaczek, kapusta, kalafior, brokuły, por, szczypior, seler, itp.

* fasolki, soczewicę, ciecierzycę

* glony ü orzechy i pestki

* na deser owoce lub słodkie pyszności bez cukru. Jeśli uważasz, że to za trudne, natychmiast zamknij tę stronkę i przejdź do innego działu.

Jeśli natomiast coś w Twojej głowie zaiskrzyło masz dwie możliwości: Jeśli lubisz wyzwania, idź do kuchni, wyrzuć wszystko, co tam masz i od jutra zacznij NOWE ŻYCIE. Ta droga jest dla gwałtowników. Efekt będzie proporcjonalny do zmian. Szokujący. Jeśli jesteś typem zachowawczym, zastosuj metodę małych kroków.

Czyli zacznij wprowadzać stopniowo nowe produkty i tak samo, powoli zmieniaj stare nawyki. Tu zmiana też będzie proporcjonalna do zmian. Płynna i trudniejsza do zauważenia. W każdym przypadku trzeba będzie nauczyć się nowego stylu gotowania. Albo gotowania w ogóle, jeśli wcześniej tego nie robiłeś/aś. Moim zdaniem najlepszą metodą nauki są praktyczne lekcje u osoby doświadczonej w stosowaniu wymienionych wyżej produktów.

Można też, ale to jest trudniejsze, skorzystać z dostępnych książek z przepisami kuchni makrobiotycznej. Przyjrzymy się bliżej każdej grupie produktów. Na początek o zbożach. Są prawdziwym wulkanem energii. Ale wyłącznie pełne ziarna, czyli takie, których nie pozbawiono błonnika, zarodka i otrąb. Tylko wtedy zawierają większość składników odżywczych. Zanim jednak przestraszysz się, że każę Ci jeść na okrągło brązowy ryż, chcę Cię uspokoić.

Tylko zróżnicowana, dynamiczna dieta jest w stanie nas zainteresować i sprawić, że będziemy ją stosować z radością. Wiem o tym dobrze. Ale wróćmy do zbóż. Ludzie jedli je od zawsze, bo wiedzieli, że zawierają niemal wszystko, co potrzebne nam do życia. Błonnik, złożone węglowodany, witaminy z grupy B – wszystko to sprawi, że nie tylko poczujesz się lepiej.

Także Twoja skóra i włosy będą piękne. Oczywiście potrwa to chwilę, może kilka miesięcy, ale gwarantuję, że w końcu Twojego wyglądu będą Ci zazdrościć, a wszystkie kosmetyki upiększające staną się niepotrzebne. (Zresztą w większości powstają na bazie ropy naftowej, mała z nich korzyść.)

Tak więc marsz do kuchni i zabieramy się za gotowanie. Jakie zboża mamy do dyspozycji? Już wymieniam:

* pełnoziarnisty ryż – krótko i długoziarnisty, czarny, czerwony, słodki, basmati

*  jęczmień – bezłuskowy, perłowy, pęczak ü proso – kasza jaglana ü kukurydza ü pszenica – pełne ziarna, bulgur, kuskus ü orkisz ü żyto – najczęściej w postaci mąki razowej i chleba ü kasza gryczana – palona i biała

* amarantus ü quinoa (komosa ryżowa) Oprócz całych ziaren mamy do wyboru także płatki, drobniejsze kasze, razowe makarony, chleb, tortille i chapati.

A oto moja dzisiejsza propozycja na pożywne, pyszne, zbożowe śniadanie:

Krem z kaszy jaglanej 0,5 kubka kaszy jaglanej

Krem z kaszy jaglanej

0,5 kubka kaszy jaglanej

1,5 kubka wody

szczypta soli morskiej

kilka suszonych na słońcu moreli (mają ciemny kolor), rodzynek lub innych ulubionych suszonych owoców

pół jabłka

słód ryżowy (opcjonalnie)

prażone pestki słonecznika lub prażone orzechy albo migdały do posypania.

Kaszę dobrze wypłucz pod bieżącą wodą. Wsyp do garnka o grubym dnie, wlej wodę, dodaj sól i suszone owoce. Doprowadź do wrzenia, zmniejsz gaz na minimalny (można podłożyć metalową płytkę) i gotuj ok. 30 minut. Nie mieszaj. Pod koniec dodaj starte jabłko. Podawaj w miseczkach polewając ewentualnie jedną łyżeczką słodu ryżowego i posypując pestkami słonecznika lub orzechami.Jeśli nie lubisz słodkiego śniadania, możesz ugotować kaszę z kawałkiem pokrojonej w kostkę dyni czy marchewki, posypać wyprażonymi pestkami. Jako dodatek kilka różyczek blanszowanego brokuła.

Smacznego!

W następnym odcinku zapraszam na obiad, kolację i deser.

0
zdjęć
w galerii

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Komentarze użytkowników sophisti.pl