Felietony i Porady

42. Edycja Festiwalu Filmowego w Gdyni

Dodano 26 września 2017 03:09, przez Katarzyna Frąckowiak
42. Edycja Festiwalu Filmowego w Gdyni

Co roku jesień zaczyna się wraz z Festiwalem Filmowym w Gdyni. Liście powoli opadają z drzew, a morze i piasek zaczynają pachnieć inaczej. Gdyńskie Śródmieście na sześć dni zamienia się w filmową mekkę. Przybywają tu miłośnicy kina z całej polski i nie tylko. Czerwone schody centrum filmowego wypełniają aktorzy, reżyserzy, producenci i głodni ich historii dziennikarze. Każda sala kinowa wypełniona jest po brzegi. Od rana do nocy można obejrzeć wspaniałe filmy. Bieganina od kina do kina, stres, żeby zdążyć i zająć dobre miejsce. A wieczorem... zmęczenie. Przyjemne wyczerpanie i głowa pełna przemyśleń. Klimatu, jaki panuje podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni, nie da opisać się słowami. To trzeba przeżyć.

Podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni widzowie mogą zapoznać się z najnowszymi polskimi produkcjami. Wziąć udział w rozmowie z twórcami. Między filmami można udać się także na inne towarzyszące wydarzenia, np. wystawy, wykłady, wernisaże. W ostatni dzień podczas specjalnej gali przyznawane są statuetki Złotych i Srebrnych Lwów.

W konkursie głównym wzięły udział takie filmy jak:

Amok (reż. Kasia Adamik)

Inspektor policji z mroczną przeszłością po otrzymaniu anonimowego donosu wiąże nierozwiązaną sprawę sprzed lat z nowo wydaną książką. W toku śledztwa poznaje jej autora, młodego filozofa. Ich spotkanie rzuci nowe światło na sprawę i rozpocznie emocjonujący pojedynek pomiędzy dwójką bardzo silnych osobowości, nieustannie balansujących na granicy dobra i zła. W intrydze, w której fikcja wymiesza się z rzeczywistością, a kłamstwo i prawda przestaną być możliwe do odróżnienia, zwycięzca może być tylko jeden. Najnowszy film Kasi Adamik, thriller psychologiczny z charyzmatycznymi, zapadającymi w pamięć rolami aktorów średniego i młodego pokolenia (Mateusz Kościukiewicz, Łukasz Simlat, Zofia Wichłacz).

Atak Paniki (reż. Paweł Maślona)

Wielowątkowa opowieść, w której zwykli ludzie wpadają w wir nieoczekiwanych zdarzeń, co radykalnie odmieni ich życie.
Atrakcyjna autorka kryminałów na randce spotyka swojego byłego. Wracające z wakacji małżeństwo wybiera najgorsze miejsca w samolocie. Nastolatek po raz pierwszy pali trawkę i przeżywa totalny odlot. Młoda dziewczyna ryzykuje, że koleżanki zdemaskują ją jako gwiazdę porno. Panna młoda z pomocą psiego psychologa rodzi na własnym weselu, a w tym czasie kelner próbuje uratować planetę. 
Brawurowa komedia, w której nic nie jest tym czym się wydaje, a codzienność zamienia się w czyste wariactwo.

Catalina (reż. Denijal Hasanović)

Catalina pochodzi z Kolumbii i studiuje prawo we Francji, gdzie właśnie odrzucono jej prośbę o przedłużenie pobytu. Idąc za radą jednego ze swoich profesorów, dziewczyna postanawia wyjechać do Sarajewa i spróbować uzyskać dostęp do materiałów Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii (MTKJ). Zebrane dane mogą jej pomóc w napisaniu ciekawej pracy, co z kolei umożliwiłoby pozostanie na uniwersytecie we Francji. Na miejscu Catalina szybko orientuje się, że plan się nie powiódł, ponieważ nie uzyskała pozwolenia na dostęp do archiwum. Pomocną dłoń wyciąga do niej tłumaczka misji, Nada, która namawia Catalinę do pozostania u niej w Sarajewie. Między kobietami rodzi się przyjaźń.

Cicha Noc (Piotr Domalewski)

Adam, na co dzień pracujący za granicą, w Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza swój rodzinny dom na polskiej prowincji. Z początku ukrywa prawdziwy powód tej nieoczekiwanej wizyty, ale wkrótce zaczyna wprowadzać kolejnych krewnych w swoje plany. Szczególną rolę do odegrania w intrydze mają jego ojciec, brat, z którym Adam jest w konflikcie oraz siostra z mężem. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy świąteczny gość oznajmia, że zostanie ojcem. Wtedy, zgodnie z polską tradycją, na stole pojawia się alkohol. Nikt z rodziny nie spodziewa się, jak wielki wpływ na życie ich wszystkich będą miały dalsze wydarzenia tej wigilijnej nocy. 

Człowiek z magicznym pudełkiem (reż. Bodo Kox)

Warszawa, rok 2030. Dotknięty zanikiem pamięci bohater musi zacząć wszystko od nowa. Przeprowadza się i zatrudnia w korporacji, gdzie pracuje jako sprzątacz. W firmie poznaje atrakcyjną Gorię, którą jest oczarowany. Dziewczyna początkowo odrzuca jego zaloty, twierdząc, że Adam nie jest w jej typie. Z czasem jednak para zaczyna się spotykać i romans nabiera rumieńców. Wtedy mężczyzna dokonuje niebywałego odkrycia. W swoim nowym mieszkaniu znajduje stare radio, które nadaje audycje z lat 50. Okazuje się, że odbiornik emituje również fale umożliwiające teleportację. Podczas jednej z podróży w czasie Adam „utyka” w 1952 roku. Zaniepokojona jego nieobecnością Goria podejmuje się fascynującej, ale i niebezpiecznej misji sprowadzenia Adama z powrotem.

Czuwaj (reż. Robert Gliński)

Thriller rozgrywający się w świecie nastolatków ery internetu i mediów społecznościowych. Dwie grupy młodzieży z odmiennych światów, reprezentujące dwa różne systemy wartości zostają postawione naprzeciw siebie na skutek ryzykownej decyzji dorosłych. To co miało być lekcją odpowiedzialności i tolerancji przeradza się w twardą walkę o przywództwo. Z jednej strony wiara w szlachetne ideały, a z drugiej brutalne prawo silniejszego. Młodzi ludzie odizolowani od zewnętrznego świata, zamknięci w pełnej napięć grupie, ujawniają swoje prawdziwe, szokujące oblicza.

To kolejny krok po Sali samobójców na drodze w poszukiwaniu prawdy o tym, co dziś kieruje wyborami młodych. Współczesna próba postawienia dramatycznych pytań w duchu słynnego Władcy much, którego bohaterowie stoją już u progu dorosłości.

Najlepszy (reż. Łukasz Palkowski)

Głównym bohaterem filmu jest sportowiec, który zachwycił świat, a który w Polsce, do dziś, pozostaje osobą praktycznie nieznaną. To fascynująca, pełna morderczego wysiłku, spektakularnych upadków i niezwykłej siły, historia inspirowana życiem Jerzego Górskiego, który ukończył bieg śmierci oraz ustanowił rekord świata w triathlonowych mistrzostwach świata, zdobywając tytuł mistrza na dystansie Double Ironman z czasem 24h:47min:46sek. Ten rekord nie byłby jednak możliwy, gdyby w jego życiu nie pojawiły się dwie kobiety. Jedną stracił. Druga stała się inspiracją, aby zawalczył o swoje życie.

Pokot (reż. Agnieszka Holland)

Janina Duszejko jest emerytowaną in­żynierką, miłośniczką astrologii i wegetarianką. Kiedyś budowała mosty na Bliskim Wschodzie, dziś mieszka samotnie w Sudetach. Pewnej zimowej nocy odnajduje ciało swojego sąsiada, kłusownika. Okoliczności śmierci mężczyzny są niezwykle tajemnicze, gdyż jedyne ślady, które znajdowały się wokół jego domu, to odciski racic saren. Duszejko, widząc niemoc policji, rozpoczyna własne, nie­konwencjonalne śledztwo…

Filmowa adaptacja książki Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”

Pomiędzy Słowami (reż. Urszula Antoniak)

Michael, 28-letni prawnik z Berlina, w niczym nie różni się od swojego szefa i przyjaciela, 34-letniego Franza. W piątek rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się Polakiem – Michałkiem. Spotyka Stanisława, swojego 55-letniego ojca z Polski. Michael widzi go po raz pierwszy. Stanisław wkracza do świata syna bardziej jako symbol Ojca niż prawdziwy ojciec. Jest ostatnią więzią łączącą Michaela z Polską – krajem, z którym świadomie zerwał kontakt. Obaj są sobie właściwie obcy. Mężczyźni spędzą ze sobą weekend, co odciśnie silne emocjonalne piętno na Michaelu, który zda sobie sprawę ze swego wyobcowania.

Ptaki śpiewają w Kigali (reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze)

Pierwszy polski film o uchodźcach. Akcja rozpoczyna się w 1994 roku, w przeddzień ludobójstwa, a kończy się w 1997. Historia polskiej ornitolog, która prowadzi badania nad spadkiem populacji sępów w Rwandzie. Kiedy zaczyna się ludobójstwo, kobieta – trochę przez przypadek – ratuje młodą rwandyjską dziewczynę, córkę współpracownika należącego do plemienia Tutsi. Zabiera ją do Polski. Po przyjeździe bohaterki są złamane. Nie są w stanie wpisać się w rutynę codziennego życia. Obie próbują się podnieść z tego, co przeżyły. Opowieść o przyjaźni, przebaczeniu i potędze przyrody.

Reakcja łańcuchowa (reż. Jakub Pączek)

Reakcja łańcuchowa od osiągnięcia masy krytycznej rozwija się lawinowo i bez potrzeby udziału czynnika inicjującego. Jest niemożliwa do zatrzymania, tak jak ta, która spowodowała w 1986 roku wybuch w Elektrowni w Czarnobylu. Marta i jej narzeczony Adam planują ślub. Ich przyjaciel Paweł właśnie skończył szkołę filmową. Jedno z nich dokonało już nieodwracalnego wyboru, który doprowadzi do reakcji, po której już nic nie będzie takie jak na początku.

Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej. (reż. Maria Sadowska)

Filmowa opowieść o uznanej lekarce oraz autorce najpopularniejszego w Polsce poradnika o miłości – Michalinie Wisłockiej. Kobiecie, która dokonała niemożliwego, szeroko otwierając drzwi polskich sypialni. Rozprawiając się̨ z konserwatywnymi stereotypami i wszechobecną ignorancją, Wisłocka zrewolucjonizowała życie seksualne kraju. Wszystko za pomocą jednej książki. Film odsłania losy Michaliny kolejnych dekadach życia – w powojennych latach czterdziestych, latach pięćdziesiątych w Polsce stalinowskiej, latach siedemdziesiątych w PRL – które doprowadziły do napisania i wydania Sztuki kochania.

Twój Vincent (reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman)

Zmierzch, 27 lipca 1890 roku. Szczupła postać chwiejnym krokiem idzie opustoszałą ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna przyciska dłonie do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. O tragicznej śmierci Vincenta van Gogha wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. Czy na pewno artysta popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez sześć tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny?

To pierwsza pełnometrażowa animacja malarska. Każdą z 65 tysięcy klatek filmu ręcznie namalowano. W projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy na ekranie ożywili rzeczywistość znaną z obrazów van Gogha.

Volta (reż. Juliusz Machulski)

Trzydziestoletnia Aga jest ładną i bystrą dziewczyną, która przeżywa kryzys w związku z dwadzieścia lat starszym od siebie Brunem – szalenie inteligentnym, ale wyrachowanym prawnikiem. Aga zrezygnowała dla niego ze swoich marzeń, przez co stała się całkowicie zależna od Bruna. Mężczyzna wprawdzie zapewnia jej komfortowe życie, ale kontroluje każdy krok. Przypadkowe spotkanie Agi z jej rówieśniczką Viki spowoduje, że życie wszystkich postaci z filmu zmieni się diametralnie. Zwłaszcza, kiedy Viki podczas remontu starej lubelskiej kamienicy natrafi na zamurowany w ścianie… historyczny skarb !

Wieża. Jasny dzień. (reż. Jagoda Szelc)

Mula mieszka z mężem, chorą matką i córką Niną w wiejskim domu. Tuż przed pierwszą komunią świętą Niny odwiedzają je brat z rodziną oraz Kaja, młodsza siostra Muli, która zniknęła nagle przed sześcioma laty. Kaja jest biologiczną matką Niny. Mula obawia się, że niezrównoważona Kaja chce odebrać jej dziecko. Reszta rodziny, początkowo dystansująca się od Kai, zaczyna wierzyć w nowy początek i zgodę sióstr, co jeszcze potęguje frustrację Muli. Kobieta postanawia wyrzucić siostrę z domu. Mimo to w dniu komunii Niny dochodzi do pojednania. Jednak istnieje inny, ważniejszy powód, dla którego Kaja powróciła...

Wyklęty (reż. Konrad Łęcki)

Polska, druga połowa lat 40. XX wieku. W kierownictwie Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego zapada decyzja o tym, by wszelkimi sposobami zlikwidować oddziały walczące w lesie. Członkowie zbrojnego podziemia niepodległościowego zacięcie walczą z komunistycznym reżimem. Torturowany przez funkcjonariuszy UB główny bohater, Lolo, zostaje odbity z rąk oprawców. Podczas wiejskiego wesela poznaje Bronkę. Młodzi zakochują się w sobie i w nieludzkich czasach próbują znaleźć trochę normalności. Terror we wsi nasila się...

Zgoda (reż. Maciej Sobieszczański)

Śląsk, rok 1945. Komunistyczne służby bezpieczeństwa tworzą obóz pracy dla Niemców, Ślązaków i Polaków w miejscu, gdzie wcześniej znajdował się obóz posiłkowy KL Auschwitz Birkenau. Pod pretekstem ukarania zdrajców narodu polskiego UB dokonuje czystek. Franek zatrudnia się w obozie, by ocalić Annę, Polkę, w której jest zakochany. Nie wie, że jednym z osadzonych jest Erwin, Niemiec, jego przyjaciel, który również od dawna kocha się w Annie. Franek dołącza do komunistów, łudząc się, że uda mu się oszukać system.

Konkurs Główny 

Jury 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w składzie: 

Jerzy Antczak - Przewodniczący Jury 

Robert Bolesto 

Agnieszka Grochowska 

Andrzej Jakimowski 

Włodek Pawlik 

Paweł Pawlikowski 

Witold Stok 

Beata Walentowska 

Anna Wunderlich 

przyznało następujące nagrody: 

WIELKĄ NAGRODĘ 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni „ZŁOTE LWY" dla najlepszego filmu „CICHA NOC" otrzymuje reżyser PIOTR DOMALEWSKI oraz producenci: JERZY KAPUŚCIŃSKI, EWA JASTRZĘBSKA, JACEK BROMSKI. 

NAGRODĘ „SREBRNE LWY" 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za film „PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI" otrzymują reżyser i producent JOANNA KOS KRAUZE oraz reżyser KRZYSZTOF KRAUZE. 

Nagrody indywidualne otrzymują: 

AGNIESZKA HOLLAND i KASIA ADAMIK za reżyserię filmu „POKOT" 

JAGODA SZELC za scenariusz do filmu „WIEŻA.JASNY DZIEŃ" 

JAGODA SZELC za debiut reżyserski filmu „WIEŻA. JASNY DZIEŃ" 

LENNERT HILLEGE za zdjęcia do filmu „POMIĘDZY SŁOWAMI" 

SANDRO DI STEFANO za muzykę do filmu „CZŁOWIEK Z MAGICZNYM PUDEŁKIEM" 

MAREK WARSZEWSKI za scenografię do filmu „NAJLEPSZY" 

MIROSŁAW MAKOWSKI, MACIEJ PAWŁOWSKI, JAN SCHERMER za dźwięk w filmie „POMIĘDZY SŁOWAMI" 

KATARZYNA LEŚNIAK za montaż filmu „PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI" 

JANUSZ KALEJA za charakteryzację do filmu „POKOT" 

AGATA CULAK za kostiumy do filmu „ZGODA" 

KAMILA KAMIŃSKA za profesjonalny debiut aktorski w filmie „NAJLEPSZY" 

MAGDALENA POPŁAWSKA za drugoplanową rolę kobiecą w filmie „ATAK PANIKI" 

ŁUKASZ SIMLAT za drugoplanową rolę męską w filmie „AMOK" 

JOWITA BUDNIK i ELIANE UMUHIRE za główne role kobiece w filmie „PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI" 

DAWID OGRODNIK za główną rolę męską w filmie "CICHA NOC"

Konkurs Inne Spojrzenie 

Jury Konkursu Inne Spojrzenie w składzie: 

Lech Majewski – Przewodniczący Jury 

Bogdan Dziworski 

Agnieszka Smoczyńska 

przyznało Nagrodę Złotego Pazura za film „PHOTON" – który „w niezwykły sposób łączy elementy obiektywizmu naukowego z intymną obserwacją życia" – reżyserowi NORMANOWI LETO oraz producentom: PIOTROWI GALONOWI i DANIELOWI MARKOWICZOWI. 

Podczas Gali w Teatrze Muzycznym Platynowe Lwy, nagrodę przyznaną przez Komitet Organizacyjny Festiwalu za całokształt twórczości, odebrał reżyser i scenarzysta filmowy, teatralny i telewizyjny, Jerzy Gruza. 

Nagrodę Publiczności ufundowaną przez Telewizję Kino Polska otrzymał Łukasz Palkowski, reżyser filmu „NAJLEPSZY"

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Treść nie była komentowana, bądź pierwszy !