Felietony i Porady

Marimekko

Dodano 7 lipca 2009 10:07, przez Krzysztof
Marimekko

Marrimekko po fińsku oznacza sukienkę dla Marii. Firma wyznacza trendy w designie od lat 50, wszystko zaczęło się w 1949 kiedy to Viljo Ratia kupił Printex, firmę produkującą tkaniny.

Jego żona zaprosiła do współpracy młodych, kreatywnych artstów i poprosiła o zaprojektowanie nadruków na tkaniny. Efektem były kolorowe tekstylia, o dużych wzorach. Mimo, że efekt współpracy był imponujący, właściciele firmy nie bardzo wiedzieli jak wykorzystać wyprodukowane tkaniny.Wówczas postanowiono wydzielić część firmy, która zajęłaby się produkowaniem ubrań. Firmę nazwano Marimekko Oy. Pierwszy pokaz kolekcji zorganizowano w lokalnej restauracji Kalastajatorppa w Helsinkach.

Pokaz ten był początkiem wielkiego sukcesu firmy. Wkrótce potem, w trakcie kampanii prezydenckiej w USA, Jacqueline Kennedy pojawiła się na okładkach ponad czterystu gazet w sukienkach zakupionych w Marimmeko. Skandynawskie wzornictwo szybko znalazło rynek zbytu. Duże wzory podbiły serca Brytyjczyków i Amerykanów. Geometryczne i przerysowane wzory wkrótce stają się tak popularne, że zostają wykorzystane przy produkcji pościeli i zasłon.

Firma szybko odbiła się od dna po kryzysie lat 80. i 90. Moda na styl vintage sprawiła, że projekty Finów znów wróciły do łask. Charakterystyczne tkaniny coraz częściej są wykorzystywane w wystroju wnętrz: pomieszczenia biurowe dekorowane są rozpiętymi na ramach płótnami, a przestrzenie domowe są przedzielane ekranami udekorowanymi rozpoznawalnymi tkaninami Marimekko.

Kolejnym istotnym punktem w karierze Marimekko był ,,Seks w wielkim mieście’’. To właśnie w tym serialu, główna bohaterka w jednym z odcinków pojawiła się w bikini w charakterystyczne nadruki, a w innym we wzorzastej sukience. Dzięki temu do łask wróciły ubrania projektowane przez Finów. Stosunkowo niedawno firma Marimekko nawiązała współpracę z H&M tworząc limitowaną linię ubrań. Zaraz potem Finowie zrobili kolekcję kosmetyków do makijażu dla firmy Avon. W ten sposób fiński design trafił do szerszego grona odbiorców.

Tylko zarejestrowani użytkownicy portalu sophisti.pl mogą komentować publikowane treści.
Jeśli posiadasz konto sophisti.pl zaloguj się aby dodać komentarz.
Posiadacze kont FB mogą korzeystać z funkcji szybkiego logowania Zaloguj przez Facebook

Treść nie była komentowana, bądź pierwszy !